Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat marți că România va introduce o nouă taxă auto care va fi aplicată în funcție de nivelul de poluare al fiecărei mașini. Barna a subliniat că implementarea acestui sistem este parte a unui pachet legislativ destinat reducerii emisiilor și va fi discutat cu diverse instituții, inclusiv Ministerul Transporturilor și autoritățile locale. Conform ministrului, această reformă are în vedere aplicarea unor impozite mai mari pentru vehiculele poluante, în timp ce mașinile mai puțin poluante vor beneficia de taxe reduse.
„Trebuie să stabilim un echilibru care să motiveze utilizarea mijloacelor de transport mai ecologice”, a declarat Tanczos Barna în cadrul unei intervenții la Digi 24, adăugând că taxa ar putea fi aplicată începând cu 1 ianuarie 2026, deși nu va intra în vigoare mai devreme de această dată.
Săptămâna trecută, oficialul a subliniat că în calculul noii taxe auto trebuie ținut cont și de capacitatea cetățenilor de a suporta costurile suplimentare, indicând că nu se dorește privarea persoanelor cu venituri reduse de posibilitatea de a deține o mașină, chiar dacă aceasta este mai veche și mai poluantă. El a menționat că taxarea va ține cont de norma de poluare și vechimea autovehiculului, iar propunerile Ministerului Transporturilor includ și măsuri pentru transportul de marfă, în funcție de distanță și tonaj.
În privința autoturismelor, taxa va fi aplicată în funcție de vechimea și normele de emisii ale vehiculelor, fără a taxa direct kilometrajul parcurs, a mai explicat Barna, precizând că discuțiile vor continua pentru a stabili detalii concrete.
Istoria controversată a taxei auto din România include diverse forme ale acesteia, cum ar fi taxa de primă înmatriculare și timbrul de mediu. După eliminarea taxei la începutul anului 2017, autoritățile române au restituit până în 2019 suma de 6,16 miliarde de lei către contribuabilii care depuseseră cereri complete, potrivit datelor ANAF.