Când vara este în toi iar canicula este aproape de nesuportat, ce ar mai lipsi ar fi doar ca sistemul de climatizare al mașinii să nu funcționeze.
Aerul condiționat auto a devenit un element indispensabil pentru confortul călătorilor, mai ales în timpul verilor toride, dar ca orice alt sistem mecanic, poate prezenta diverse probleme și defecțiuni.
Vom enumera cele mai comune 7 probleme care pot apărea la sistemul de aer condiționat auto și vom recomanda soluții practice de remediere.
- Sistemul nu mai răcește bine
Cauze posibile:
- Scurgerile de agent frigorific sunt o cauză comună a scăderii eficienței sistemului de răcire. Acestea pot apărea din cauza conexiunilor slabe sau a conductelor deteriorate.
- Filtrul de aer pentru habitaclu este înfundat și împiedică circulația adecvată a aerului rece în interiorul mașinii.
- Condensatorul murdar care nu poate disipa eficient căldura, afectând performanța răcirii.
Soluții:
- Identificarea și repararea scurgerilor de agent frigorific de către un tehnician acreditat.
- Înlocuirea sau curățarea filtrului de habitaclu pentru a asigura un flux de aer optim.
- Curățarea condensatorului pentru a îmbunătăți transferul de căldură și eficiența sistemului.
- Mirosuri neplăcute în habitaclu
Cauze:
- Bacteriile și mucegaiul care cresc în evaporator pot cauza mirosuri neplăcute atunci când se pornește aerul condiționat.
- Filtrul de habitaclu (filtrul de polen) murdar poate, de asemenea, să contribuie la apariția mirosurilor.
Soluții:
- Igienizarea sistemului de aer condiționat prin folosirea soluțiilor de curățare specializate.
- Înlocuirea regulată a filtrului de habitaclu pentru a preveni acumularea de bacterii și mucegai.
- Zgomote anormale
Cauze:
- Problemele cu compresorul, cum ar fi uzura sau defecțiunile mecanice, pot cauza zgomote neobișnuite.
- Un ventilator defect poate produce zgomote puternice sau ciudate.
- Scurgerile de agent frigorific pot duce la funcționarea anormală a componentelor și la zgomote.
Soluții:
- Verificarea și repararea compresorului sau înlocuirea acestuia dacă este necesar.
- Înlocuirea ventilatorului defect pentru a restabili funcționarea normală și silențioasă.
- Diagnosticarea și repararea scurgerilor de agent frigorific.
- Probleme cu compresorul
Cauze:
- Lipsa de ulei în sistem poate duce la uzura prematură a compresorului.
- Supraîncălzirea compresorului poate cauza defecțiuni mecanice.
Soluții:
- Reumplerea cu ulei adecvat și verificarea nivelului de ulei în mod regulat.
- Asigurarea răcirii corecte a compresorului și înlocuirea acestuia dacă este necesar.
Uleiul pentru compresor trebuie să fie ales pentru a corespunde tipului de agent frigorific folosit. Gama uleiurilor este destul de largă, de aceea vom enumera categoriile:
- Uleiuri minerale (Mineral Oils)
Utilizate în sistemele de aer condiționat mai vechi care folosesc agent frigorific R-12.
Nu sunt compatibile cu agenții frigorifici moderni, cum ar fi R-134a sau R-1234yf.
- Uleiuri sintetice (Synthetic Oils)
Poliolester (POE) și Polialchilenglicol (PAG) sunt cele mai comune uleiuri sintetice utilizate în sistemele moderne de aer condiționat auto.
- PAG (Polyalkylene Glycol)
Este cel mai comun ulei utilizat în sistemele care folosesc agent frigorific R-134a.
Există diferite vâscozități ale uleiului PAG, cum ar fi PAG 46, PAG 100 și PAG 150, fiecare fiind potrivit pentru anumite tipuri de compresoare și aplicații.
- POE (Polyolester Oil)
Utilizat în sistemele care folosesc agenți frigorifici precum R-1234yf și în aplicații de conversie de la R-12 la R-134a.
- Uleiuri specifice pentru agentul frigorific R-1234yf
Întrucât agentul frigorific R-1234yf este utilizat din ce în ce mai mult în vehiculele moderne datorită impactului redus asupra mediului, uleiurile compatibile cu acesta sunt de obicei de tip PAG sau POE, adaptate pentru a funcționa eficient cu acest agent frigorific.
- Ventilatorul nu funcționează corect
Cauze:
- motorul defect al ventilatorului poate împiedica funcționarea corectă a sistemului de răcire.
- problemele electrice care pot afecta performanța ventilatorului.
Soluții:
- Verificarea și înlocuirea motorului ventilatorului.
- Diagnosticarea și repararea problemelor electrice pentru a asigura funcționarea corectă a ventilatorului.
- Înghețarea evaporatorului
Cauze:
- Fluxul de aer insuficient din cauza unui filtru de habitaclu înfundat sau a unor probleme cu ventilatorul.
- Termostatul defect care nu reglează corect temperatura.
Soluții:
- Verificarea și curățarea fluxului de aer pentru a preveni înghețarea evaporatorului.
- Înlocuirea termostatului defect pentru a asigura reglarea corectă a temperaturii.
- Scurgeri de agent frigorific
Cauze:
- Conexiuni slabe, conducte deteriorate și garnituri defecte sunt surse comune de scurgeri.
Soluții:
- Strângerea conexiunilor și înlocuirea conductelor deteriorate.
- Schimbarea garniturilor și a O-ringurilor pentru a preveni scurgerile.
Prevenirea problemelor
- Realizarea verificărilor anuale pentru a detecta și remedia problemele înainte ca acestea să devină grave.
- Curățarea și înlocuirea componentelor uzate pentru a menține sistemul de aer condiționat în stare bună de funcționare.
- Utilizarea Corectă a Sistemului:
- Evitarea utilizării excesive a aerului condiționat la temperaturi extreme pentru a preveni uzura prematură.
- Acționarea sistemului chiar și în sezonul rece pentru a menține componentele în stare bună.
Problemele și defecțiunile pot fi prevenite prin întreținerea regulată și utilizarea corectă a sistemului de aer condiționat. Apelează la service auto Brasov care dispune de tehnica necesară și de mecanici autorizați să repare sistemele de aer condiționat ale autovehiculelor și să utilizeze agenții și uleiurile speciale destinate acestora.
Prin identificarea și remedierea rapidă a problemelor comune, se asigură o performanță optimă și o durată de viață prelungită a sistemului de aer condiționat, menținând în același timp confortul în timpul deplasărilor cu mașina.
Întâlnirea cu problemele sistemului de climatizare al mașinii poate fi frustrantă, mai ales în zilele toride de vară. Am învățat din experiență că întreținerea regulată este cheia pentru evitarea celor mai comune defecțiuni, cum ar fi scurgerile de agent frigorific sau filtrele înfundate. Personal, consider că igienizarea constantă și verificările anuale preveneau mirosurile neplăcute și zgomotele anormale pe care le-am întâlnit anterior. Recomand cu căldură tuturor șoferilor să investească timp în aceste mici ajustări, pentru că ele garantează nu doar confortul în timpul călătoriilor, ci și o durată de viață îndelungată a sistemului de climatizare.