Nu cu mult timp in urma, universul automobilistic suedez se rezuma la un dreptunghi pe roti: Volvo 240. O masina atat de dreapta incat ar fi putut servi drept rigla pentru un arhitect, daca nu ar fi fost deja refugiul pe roti al familiilor scandinave. Astazi, vremurile s-au schimbat, unghiurile s-au rotunjit, liniile s-au ridicat, iar Volvo XC60 ocupa primul loc in topul vanzarilor marcii, depasind venerabilul 240 cu peste 2,7 milioane de exemplare vandute din 2008. Ironia? Nu este o berlina, nici un break. Este un SUV. Acest cuvant compus care desemneaza acum orice are patru roti si o garda la sol suficienta pentru a urca un trotuar parizian fara sa strige la drama.
Contents
De la cutia de pantofi la cutia cu suveniruri
Volvo a retras oficial modelul 240, cel mai bine vandut model din istoria sa. Acest brat de familie, lansat in 1974, a cucerit lumea cu centuri de siguranta, deformari programate si cutii de viteze manuale cu ambreiaj la fel de usor de utilizat ca un mobilier IKEA care se asambleaza fara instructiuni. Mai ales, a stiut sa raspunda unei obsesii nordice devenite internationale: siguranta. Un cuvant care, la Volvo, nu se pronunta – se masoara in brevete, simulari de crash test si copii care ies nevatamati din coliziuni improbabile cu elani.
XC60 a preluat stafeta. Dar cu un vocabular mai contemporan. Este un SUV de dimensiuni medii, cu alte cuvinte, un vehicul care pare intotdeauna mai mic intr-o reclama decat intr-un loc de parcare. De la prima sa versiune din 2008, si-a castigat un loc in inimile familiilor. Si, probabil, si in oglinda retrovizoare, datorita bipurilor, senzorilor si alertelor.
Suedez de origine controlata, productie delocalizata
Daca primul XC60 era asamblat in atelierele europene din Göteborg cu o precizie aproape clinica, succesul sau mondial a determinat Volvo sa treaca Marea Zid si sa instaleze o linie de productie in China. Un gest atat simbolic, cat si logistic. Un gest pentru a satisface o clientela locala care iubeste SUV-urile la fel de mult cum europenii iubesc cornurile cu unt: cu insistenta si fara remuscari.
Si functioneaza. In 2018, XC60 a primit titlul de „Masina mondiala a anului”. O recompensa internationala care, in lumea automobilelor, echivaleaza cu o stea Michelin pentru un fast-food. Asta inseamna ca a cucerit dincolo de granite. Si, probabil, dincolo de limite.
Reincarcabil, dar nu de neuitat
Intre doua actualizari estetice si trei retusuri ale interfetei, XC60 a reusit sa se adapteze la asteptarile ecologice. Asta fara a-si deranja prea mult publicul. De cativa ani, este disponibil in versiune hibrida reincarcabila. Are suficienta putere pentru a depasi un tractor. Si suficienta autonomie electrica pentru a face cumparaturi fara a porni motorul termic.
Este, de altfel, unul dintre cele mai vandute hibride reincarcabile din Europa. Ceea ce dovedeste ca familiile moderne vor sa salveze planeta si sa ajunga la timp la scoala. In aceasta dubla viata de SUV ecologic, XC60 ofera aproximativ jumatate din deplasari in mod complet electric, conform datelor interne. Ceea ce lasa cealalta jumatate pentru kilometrii zgomotosi, dar totusi linistitori, ai unui bun vechi motor cu patru cilindri sub capota.
O silueta reinnoita pentru modelul din 2026
Nu este prevazuta nicio revolutie estetica. Suntem in Suedia, nu la Tesla. Pentru 2026, Volvo a simplificat liniile, a inmuiat contururile si a actualizat interiorul, asa cum se reorganizeaza un salon scandinav. Putin mai multa lumina, cateva gadgeturi conectate si, in continuare, aceeasi obsesie pentru ordinea si functionalitatea spatiului de depozitare.
Interfata de bord devine mai fluida. Sistemul de infotainment reactioneaza in sfarsit ca un smartphone din 2020 (ceea ce este un progres). Ergonomia generala castiga in claritate. Ramanem in zona sobru, practic, discret. Nu exista aici tablou de bord psihedelic sau volan in forma de jug: doar butoane bine gandite si materiale care miros a lana fiarta si piele reciclata, asa cum se cuvine.
De la City Safety la cusca de otel: mostenirea sigurantei
XC60, mostenitorul demn al modelului 240, nu a renuntat la obsesia stramosilor sai pentru siguranta. La lansare, a inaugurat sistemul City Safety. Un fel de inger pazitor electronic capabil sa franeze singur in cazul unui obstacol urban. Un gadget la vremea respectiva, o norma astazi. In 2017, se repeta cu anticiparea coliziunii frontale si revenirea automata pe banda de circulatie. Un sistem practic pentru cei care isi consulta telefonul in linie dreapta.
De asemenea, in interiorul sau, XC60 perpetueaza spiritul modelului 240. Siguranta intarita, zone de deformare calculate cu precizie si o obsesie asumata pentru ca nimeni sa nu se transforme intr-un puzzle la cea mai mica coliziune. Pe scurt, o masina conceputa astfel incat chiar si copiii tai sa poata mormai peste 30 de ani: „Ah, XC60-ul tatei, asta da masina!”.
O masina de familie
XC60 este astazi raspunsul Volvo la o intrebare pe care nimeni nu o mai pune. Cum se poate construi o masina familiala fara a cadea in caricatura monovolumului gri si trist? Cu dimensiunile sale linistitoare, scaunele demne de un salon IKEA premium si functionarea silentioasa in modul electric, SUV-ul bifeaza toate criteriile unui vehicul consensual. Dar suedez. Adica conceput pentru a nu supara pe nimeni, nici macar in Norvegia.
XC60 a devenit cea mai vanduta masina din istoria Volvo. Asta fara sa faca zgomot, fara discursuri grandioase. Si, mai ales, fara sa se considere altceva decat un vehicul bun pentru a duce copiii la scoala in siguranta. Si daca aceasta este reteta succesului, atunci poate ca simplitatea este uneori mai buna decat un manifest de design.
Un lucru este sigur. A pus break-ul la naftalina, a trimis modelul 240 la muzeu si si-a infipt steagul SUV-ului familial acolo unde odinioara tronau masinile tatalui. Si asta fara claxoane zgomotoase si fara efecte de scena. Pur si simplu, in stilul Volvo.