FCA și PSA au anunțat planurile de a explora o fuziune în octombrie 2019. Încheierea acordului a fost stabilită până pe 16 ianuarie. În urma acestui mariaj în lumea auto a fost creată o nouă companie numită Stellantis. Noua companie are acțiuni tranzacționate la bursele de la Milano, Paris și New York.
În acest rezumat, să vedem ce context apare pentru unele oportunități și provocări cu care se va confrunta al patrulea cel mai mare producător auto.
Privire generală
Stellantis, noul producător de automobile născut dintr-o fuziune între PSA și FCA, se poziționează ca „Stellantis – un lider mondial în mobilitate durabilă”.
Noua companie, cu o lovitură de stilou (se referă la contractele semnate), a devenit un producător de automobile cu peste 8 milioane de unități pe an în volum anual de vânzări și producție în 2019. Noua companie are 400.000 de angajați. Este al patrulea producător auto mondial.
Pe scena globală, Stellantis se află acum în spatele Volkswagen, Toyota și Alianței Renault–Nissan-Mitsubishi, pe baza cifrelor din 2019 (cea mai recentă pentru care avem date reale globale). În mod separat, FCA a fost al optulea cel mai mare producător de automobile după volumul vânzărilor și Grupul PSA al nouălea.
În timp ce Stellantis are mai multe nume de marcă cu oferte electrice și electrice de propulsie, compania va avea o cale de urmat pentru a ajunge la alți producători de automobile mai ferm poziționați de-a lungul drumului de mobilitate durabilă.
Cu toate acestea, trecerea la platformele electrificate și, mai precis, la vehiculele electrice, se află în stadii incipiente. Stellantis, cu resurse de dezvoltare și timp, are capacitatea de a deveni mai semnificativ în această arenă.
Stabilitatea mărcii poate arăta ceva
Stellantis are acum 14 mărci în stabilul PSA-FCA combinat. Deși indică până acum că nu se așteaptă închiderea uzinelor, CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a demonstrat în trecut dorința de a renunța la produse care nu sunt rentabile. Stellantis are o capacitate de producție mai mare decât ar putea avea nevoie astăzi.
Cu toate acestea, obiectivele de reducere a costurilor așteptate, permise de o scară mai mare și o putere de cumpărare îmbunătățită a combinației, pot însemna în cele din urmă că răspunsul nu poate fi întotdeauna pur și simplu de a renunța la mărci sau produse cu probleme.
În schimb, poate exista posibilitatea ca unele mărci să vadă portofolii de produse extinse. Totul este un rezultat al oportunităților de cumpărare îmbunătățite și al efectului de scalare.
Chiar și așa, există produse și mărci care pot fi expuse riscului în cadrul noii organizații. Nivelul de risc va deveni mai clar pe măsură ce Stellantis avansează.
Posibile probleme de gestionare
Gestionarea acestui mare set de mărci poate fi dificilă. Volkswagen a susținut cu succes și un număr mare de mărci, demonstrând că nu este neapărat imposibil.
În favoarea lui Stellantis, multe dintre mărci sunt funcționale în anumite regiuni. Ele nu trebuie să aibă același rol central pe toate piețele.
De asemenea, în favoarea lui Stellantis este capacitatea pe care o aduc angajații FCA de a putea menține ADN-ul clar al produsului pentru mărcile cheie de la mai mulți proprietari din trecut.
Amestecul de mărci înseamnă, de asemenea, că portofoliul de produse Stellantis atinge aproape fiecare segment de vehicul. Apare oportunitatea de a răspunde mai multor nevoi ale clienților.
Companie combinată pentru a realiza vânzări – producție de peste 8 milioane de unități până în 2025
Pe baza previziunilor de vânzări și producție din decembrie 2020, vânzările combinate de FCA și PSA vor atinge 7,0 milioane de unități în 2021. Acestea vor crește la 8,25 milioane de unități imediat după 2025.
Acest volum oferă scalarea de care Stellantis va avea nevoie pentru a-și atinge obiectivele. Îndeplinirea obiectivelor permite dezvoltarea și inovarea în orice număr de arene ale industriei auto.
Scalarea are potențialul nu numai de a permite companiei să ajungă la alți producători de automobile care ar putea fi avansați într-un domeniu sau altul, ci și potențialul de a oferi inovații. Inovațiile pot muta Stellantis dincolo de problemele cu care se confruntă industria în următorii cinci ani.
Pe baza celei mai recente prognoze de vânzări, fostele mărci FCA vor reprezenta aproape 58% din volum în 2025. Cele mai importante mărci pentru Stellantis vor fi Fiat și Jeep, urmate de Peugeot și Citroën.
Camioanele de dimensiuni mari ale lui Ram din America de Nord sunt așteptate să continue să fie modele extrem de profitabile. Ram va fi al cincilea pe lista mărcilor în 2025. Are o prognoză de volum care se va apropia de 920.000 de unități. Însă, va avea o influență disproporționată asupra veniturilor companiei.
Prognoze și vânzări
În 2025, IHS Markit prognozează că cea mai mare regiune a lui Stellantis va fi Europa, cu America de Nord a doua ca volum, dar care ar putea furniza venituri mai mari sau similare.
Se estimează că vânzările în China continentală vor continua să fie relativ slabe pentru Stellantis. După performanțele slabe ale FCA și PSA în China în ultimul deceniu, va dura o perioadă de timp pentru ca veniturile de acolo să fie inversate.
IHS Markit prognozează că China continentală, Hong Kong SAR și Taiwan vor furniza doar aproximativ 3% din vânzările globale ale Stellantis în 2025.
IHS Markit prognozează că amprenta de producție a Stellantis va urma o cale similară cu amprenta sa de vânzări în ceea ce privește regiunile. În special, pe termen scurt. Va necesita timp pentru a executa sinergii de platformă și producție.
În 2025, IHS Markit prognozează că producția globală a combinației va ajunge la 8,40 milioane de unități. Se estimează că aproape 55% din acestea vor avea loc în Europa și aproape 27% în America de Nord.
Deși produsele de pe platformele FCA din Europa sunt cele mai susceptibile de a trece la platformele partajate bazate pe arhitecturi PSA, gama PSA are în prezent puțin de susținut cererile nord-americane.
Produse precum pick-up-ul Ram și mono-volumul Chrysler vor rămâne specifice Americii de Nord. Se estimează că producția din America de Sud va crește odată cu mărcile combinate.
În 2019, FCA și PSA au produs în mod independent aproximativ 619.500 de unități în America de Sud. Cea mai mare parte aparțin grupului FCA. În același timp, sunt două dintre cele mai mari unități de producție din Brazilia. În 2025, se estimează că aceasta va crește la aproximativ 962.000 de unități.
Partajarea platformei. Se așteaptă ca mărcile FCA să profite de platformele PSA vechi
IHS Markit se așteaptă ca crearea Stellantis să conducă la un program de dezvoltare a produselor. Programul va duce la trecerea la fostele produse desemnate de FCA la arhitecturi CMP și EMP2 dezvoltate de PSA. Opțiunile acestea oferă o gamă largă de posibilități de electrificare.
Până în 2025, se anticipează că 15 plăcuțe de identificare ale vehiculelor ușoare vor trece la această pereche de la mărci precum Alfa Romeo, Fiat și Jeep. Ele urmează a fi vândute în întreaga lume.
Acest lucru va duce, de asemenea, la vehiculele bazate pe aceste platforme, care reprezintă aproape 60% din volumele totale ale Stellantis până în 2025. Din acest volum, peste 37% din vehiculele bazate pe aceste arhitecturi vor fi foste mărci FCA până în acest moment.
Revenirea SUA a mărcii Peugeot este mai puțin probabilă
Peugeot vizase, de asemenea, piața nord-americană. În special, Statele Unite ale Americii. Tavares a fost citat de mai multe ori spunând că Grupul PSA nu ar putea fi cu adevărat o companie globală fără o prezență în SUA.
Cu toate acestea, Stellantis are acum o prezență puternică în SUA și America de Nord. Are deja produse potrivite pentru regiune.
În plus, marca Jeep intenționează să se extindă la servicii de mobilitate dincolo de proprietatea tradițională a vehiculelor, care a fost calea către intrarea pe piața SUA spre care țintea Peugeot.
Cu presiunea scăzută pentru a adăuga Peugeot pe piața SUA, munca depusă până acum în ceea ce privește stabilirea unei alternative la modelele actuale de proprietate ar putea fi pusă la dispoziția mărcilor deja în SUA, de-a lungul timpului, mai degrabă decât să mențină eforturile de a revigora Peugeot în SUA.
Comentariile din timpul unei prezentări privind fuziunea și din partea CEO-ului Tavares în timpul unui briefing media susțin această așteptare.