„Rafale”, o mica revansa in istoria stilului Renault
Numele Rafale va fi folosit in curand pentru a descrie un SUV Renault cu un profil dinamic. Dar a fost, de asemenea, numele unei berline care a fost in cele din urma eliminata de echipa de design Renault in timpul dezvoltarii modelului R25. Acesta a fost considerat prea asemanator cu un Citroën.
Renaul urmeaza sa prezinte modelul Rafale curand
Pe 18 iunie, Renault va prezenta modelul Rafale la Salonul aeronautic de la Paris din 2023. Desi numele sau aminteste in mod evident de cel al avionului de vanatoare al armatei franceze, in mod oficial se refera la un avion de competitie construit de compania Caudron-Renault in 1934. O strategie de comunicare indrazneata, avand in vedere ca acest viitor Rafale nu va fi deosebit de sportiv sau puternic, chiar daca ar trebui sa ofere pana la 280 de cai putere intr-o versiune hibrida reincarcabila.
Si, dupa cum explica Christophe Bonnaud intr-un articol fascinant publicat pe Lignes Auto, nu este de fapt prima data cand auzim numele „Rafale” in istoria auto a Renault. Pentru a gasi prima urma a acestui patronimic aerian, trebuie sa cautam in arhivele birourilor de design ale marcii de la sfarsitul anilor 1970. La acea vreme, designerii constructorului auto lucrau la o berlina mare care urma sa inlocuiasca Renault 20 și 30. Mai multe propuneri au venit pe masa, printre care si cea a lui Gaston Juchet, „Bicaéro”, care semana deja foarte mult cu modelul de serie care avea sa soseasca abia in 1984, sub numele de „R25”. Acest Bicaéro era in competitie cu un alt proiect de design aparut in 1979, care a fost aparat personal de seful de stil al grupului Renault la inceputul anilor 1980, Robert Opron.
Totuși, conform articolului extrem de bine documentat din Lignes Auto, proiectul Rafale a evoluat in doua studii de stil, echipate cu o bula posterioara asemanatoare cu Bicaéro al lui Gaston Juchet, dar cu o pupa mai conventionala. Potrivit lui Christophe Bonneau, care il citeaza pe fostul director de produs al R25, aceste doua Rafale au fost apreciate si pe plan intern, iar Bicaéro nu a fost aprobat in unanimitate. Cu toate acestea, au fost totusi eliminate, in special pentru ca au fost percepute ca fiind „prea asemanatoare cu Citroën” in teste.
Desi stilul proiectului Bicaero va continua sa evolueze usor pana la versiunea finala a R25, numele „Rafale” nu ar fi fost pastrat in niciun caz, deoarece Renault a preferat in cele din urma sa ramana cu o emblema alfanumerica, dupa ce a ezitat cu „R40”. Mai mult de o jumatate de secol mai tarziu, numele „Rafale” a ajuns in sfarsit in lumea masinilor de serie. Dar modelul ales nu are, evident, nimic de-a face cu o adevarata berlina de familie, intrucat piata a evoluat…
Sursa: https://www.caradisiac.com/rafale-une-petite-revanche-dans-l-histoire-du-style-renault-202518.htm